Rendkívül összetett feladat a műszaki ellenőr munkája

interjú Rólunk

2024.09.05 10:41
szerző: Putsay Gábor

Komplex pályafelújítást végez a MÁV Szentlőrinc és Szigetvár között. Augusztus 31. és október 30. között megújul a szakasz, mégpedig olyan formán, hogy végig hézag nélküli vágány épül. A részletekről Sohár Imrével, a pécsi Területi Mérnöki Iroda beruházási projekt koordinátorával, ennek a munkának a műszaki ellenőrével beszélgettünk, aki a pályafutásáról is megosztott néhány gondolatot.

 

Milyen szintű beruházás zajlik október 30-ig ezen a szakaszon?

Ágyazatrostálással, szakaszosan alépítményjavítás, betonalj- és síncserével egybekötött komplex felújítási munkát végzünk Szentlőrinc és Szigetvár között mintegy tíz kilométeren. Ezen a vonalon 80 kilométer/óra a megengedett sebesség, de a pálya műszaki állapota az elmúlt években oly mértékben romlott, hogy több szakaszon húsz, illetve negyven kilométeres sebességkorlátozást kellett bevezetni, ami kedvezőtlen volt a menetrendre. A munka ágyazatrostálással és a szentlőrinci útátjáró átépítésével kezdődött. A vasútvonal körülbelül kétszáz méteres szakaszán teljesen fel kell újítani az alépítményt – 35 centiméternyi védőréteg beépítésével – és hét kilométeren lesz ágyazatrostálás. Itt a meglevő anyag körülbelül hatvan százalékát cseréljük, összességében 25 ezer tonna zúzottkő épül be az ágyazatba. Emellett valamennyi talpfát betonaljakra cseréltünk, továbbá 174 darab, egyenként 120 méter hosszú, új 48-as rendszerű sínt fektetnek le a kivitelezők, és a teljes szakaszon hézagnélküli vágány létesül.

Szentlőrinc és Szigetvár között tavaly is voltak vágányépítési munkák. Ez azt is jelenti, hogy a két település között teljesen megújul a pálya?

Tavaly 3,3 kilométer hosszon épült hézagnélküli vágány, így ezzel a beruházással a vonalszakasz végig megújul. Hozzáteszem, hogy az elmúlt két évben Barcs felé is történtek vágányépítési munkák, ebben az időszakban összességében tízezer betonaljat cseréltünk a 60. számú vonalon.

Ha már ilyen jelentős beruházást végeznek ezen a szakaszon, vadonatújak lesznek például a sínek, a sebességet nem lehet megemelni?

A beruházás végén Szentlőrinc és Szigetvár között a pálya paramétereket és állapotokat figyelembe véve a kiépítési sebesség 100 km/h lesz, így pályaoldalon lenne lehetőség a teljes sebességemelésre. A garanciális szabályozás elvégzése után 80 km/h lesz az engedélyezett sebesség a tengelyterhelés mindenképp marad 210 kN. Biztosítóberendezési oldalról vizsgálják a munkatársak, hogy a teljes sebességemeléshez milyen beavatkozások szükségesek. A TEB-es kollégák már felmérték, hogy a biztosítóberendezést milyen szinten kell, illetve lehet ehhez átalakítani.

Mennyivel csökkenhet a személyszállító vonatok menetideje ezen a szakaszon?

A garanciális szabályozás elvégzése után november után lehetséges csak a sebesség emelés, a menetidő csökkenés 2-7 perc között várható, vonattípustól függően.

Mennyi pénzt költ a MÁV ennek a vonalnak a felújítására?

A mostani beruházás költségvetése 3,15 milliárd forint, 2023-ban 900 millió forintot költött erre a vonalra a Pályavasúti Területi Igazgatóság Pécs, így mintegy négymilliárd forintba kerül a 60. számú vonal Szentlőrinc és Szigetvár közötti szakaszának a rendbetétele.

Ki a kivitelező cég?

A MÁV FKG kft. Pécsi Dívizió, Pail Miklós vezetésével. A munkákat fővállalkozóként a Gyékényes Főépítésvezetőség összeszokott csapata végzi, a főépítésvezető Mónus László.

Mióta dolgozik a MÁV-nál, és hogyan került a vasúttársasághoz?

Egészen pontosan 1990. június 25-én léptem be a céghez. Simontornyán laktam, mivel akkoriban teljesen megváltoztak a viszonyok az építőiparban, ezen a területen az egyetlen lehetőség a vasút volt, mellesleg jó fizetést ajánlottak. A vasút világa nagyon megtetszett, így a cégnél maradtam, és azóta is itt dolgozom.

Jelenleg műszaki ellenőrként dolgozik. Megosztana néhány gondolatot a pályafutásáról?

Végig jártam a szakmai ranglétrát. Pályamunkásként kezdtem a pusztaszabolcsi és a simontornyai építési főnökségen. Ezt követően vonalgondozóként és pályamesterként dolgoztam, és a győri Széchenyi István egyetemen szeretem diplomát. Műszaki ellenőrként 2014 májusa óta dolgozom.

Mi az, ami leginkább tetszik ezen a pályán?

Nagyon komplex és összetett feladat, sok terület összpontosul a műszaki ellenőrnél, egyben rálátást biztost a vasút működésére. Nemcsak a műszaki oldalt, vagy a pályafenntartási munkákat kell figyelembe venni, a forgalmi területen is és a TEB szakszolgálatok munkáit is össze kell hangolni, így összességében nagyon speciális ez a lebonyolítói folyamat.

A beruházást augusztus végén kezdték, mikor láttak hozzá az előkészítéshez?

Tavaly december óta zajlik ennek a beruházásnak az előkészítése, amihez hozzátartoztak a helyszínbejárások is. A projekt kezdetéig nyolc alkalommal tartottunk helyszíni egyeztetés a vonalon.

Kép