A vasút hivatást, ne csak egyszerűen munkahelyet jelentsen

fővizsgáló kalauz Munkatársaink

2023.08.08 14:09
szerző: Molnár Zsolt

Egyenruha, vörös karszalag. Ha az utasok ezzel a párosítással találkoznak a járatainkon, nem is biztos, hogy tudják, hogy itt most nem a szokványos jegyellenőrzés zajlik. Bognár Istvánnal, a MÁV-START vizsgáló főkalauzával beszélgettünk erről a különleges munkakörről.

István régi vasutasnak számít, hiszen 1994 októberében kezdte a vasúti tanulmányait Székesfehérváron, mint belföldi jegyvizsgáló. Jelenleg vizsgáló főkalauzként dolgozik, amit közel tíz éve, 2014 óta tölti be ezt a munkakört. Arra a kérdésre, hogy szerinte mi egy vizsgáló főkalauz legfontosabb kompetenciája, magabiztosan sorolja a szükséges tulajdonságokat. Egyik legfontosabb, mint ellenőrző szerv, az utasítások, szabályzatok, rendelkezések naprakész ismerete. Az utasokkal való találkozáskor és ellenőrzéskor határozottság, nyitottság, hitelesség nagyon fontos – emelte ki István. 2022 őszétől a rendkívüli helyzetek javítása érdekében már a vizsgáló főkalauzok is segítséget nyújtanak ezekben a helyzetekben, ilyenkor utastájékoztatási és vonatpótló-autóbuszos közlekedésszervezési feladataik is vannak. István főként a budapesti elővárosban és idén nyáron már a balatoni területen is végzi ezt a tevékenységet. Látva a sokszínű munkakört, magától értetődő is, de István is megerősítette, hogy a szervezőkészség, a felelősségvállalás, a döntéshozási hajlandóság, a stressztűrés, a megfelelő kommunikáció, az együttműködési hajlandóság és pedagógia mind olyan terület, ahol egy vizsgáló főkalauznak helyt kell állnia.

Hogy kiből is lehet vizsgáló főkalauz? Első lépésként mindenképp vezető jegyvizsgálói végzettséggel kell rendelkeznie a kollégának. Ezentúl a munkakör betöltéséhez szükséges a felsőfokú személyszállítási tisztképző is, amit István a felvételét követően, munkáltató támogatásával végzett el.

Amikor arról kérdeztük Istvánt, hogy mi a legnagyobb kihívás a munka során, röviden megfogalmazta, hogy az emberekkel való megfelelő bánásmód, a konfliktusok megnyugtató kezelésének feladata mind az utasainkra, mind a munkatársakra vonatkozóan. Igen, mert a vizsgáló főkalauzi feladat nem merül ki az utasok jegyellenőrzésében. Képesnek kell lenniük a rendkívüli helyzetekben rövid idő alatt, a legjobb döntés meghozatalára is. Tevékenységüket István az alábbiakkal foglalta össze: a vonatok fedélzetén és az állomások, megállók területén végezzük a legtöbb feladatot. A vonatokon az utasok menetjegyének ellenőrzésén kívül, a vonatkísérő személyzet kereskedelmi és forgalmi tevékenységét is vizsgáljuk. Ennek során fontos, hogy a feltárt hiányosságokat elsősorban oktató jelleggel hozzuk a kolléga tudomására. Segítségnyújtás a szándékunk, nem a büntetés. Feladatunk továbbá, hogy az aktuális díjszabási, műszaki utasítások, szabályzatok, tudnivalók elsajátításával kapcsolatban is segítséget nyújtsunk a fedélzeten szolgálatot teljesítőknek. Így fontos a megfelelő kommunikáció és a jó kapcsolat is a munkatársakkal, hiszen nem célunk, hogy azt érezzék, hogy kioktatjuk őket, hanem épp ellenkezőleg, a problémás helyzetek kezelésében segítünk. Emellett – mint mondta, a fedélzeti ellenőrzésünk kiterjed a szolgálatban lévő vagyonőrök, diák segítők, az Utasellátó munkatársainak tevékenységére is, így mondhatni, hogy a vasúti folyamatok jelentős részével kell naprakésznek lenni. Mint meséli, a feladatok felsorolása egy nagyon hosszú listát tesz ki: a vonatok műszaki és szolgáltatási állapotának figyelemmel kísérése, kiemelten a fedélzeti utastájékoztatás megfelelőségére, hiszen az utasok számára ez az egyik legfontosabb információ, hogy mikor ér be a vonatjuk, ha pedig haváriás helyzet áll elő, akkor készségesen tudjunk segíteni nekik az információkkal. A vonatokon leginkább repülőbrigádos, azaz csapatban pár megálló erejéig a vonatot ellenőrző, az állomások, megállók területén pedig zárt peronos menetjegy-ellenőrzéseket is szoktunk végezni. Vizsgáló főkalauz minden Igazgatóság területén van, ezért az ország teljes területén, sőt, még az országhatáron kívül is megfordulunk.

István a beszélgetés idején éppen Siófokon kezdte a szolgálatát. Mint meséli, a vezénylése operatív vagy irányított lehet. Operatív esetben a szolgálat kezdési és végzési idejét, illetve az ellenőrizendő vonalak számát kapja meg, a konkrét vonatokat, amelyeken az ellenőrzést végzi, ő határozza meg. Irányított szolgálatban a feladatokat a vezetője határozza meg. Operatív szolgálat esetén a lakóhelyén kezdi meg a munkát, talán egyértelmű, de elengedhetetlen, hogy a fedélzeti eszköz és a szolgálati mobiltelefon üzemképes állapotban legyen.  Mivel István és a vizsgáló főkalauzok is pénztárt kezelnek, hasonlóan a jegyvizsgálókhoz, szolgálatuk végén nekik is leszámolási kötelezettségük van.

A beszélgetés során Istvánról egyértelműen kiderül, hogy ez számára hivatás és nem csak egy munkahely, így nem is volt meglepő, mikor arról kérdeztük, hogy mi a legpozitívabb élménye a karrierje során, egyből a 2018-ban a vasutasnapra, a vezetője ajánlására kapott vezérigazgatói dicséretet mondta.

És kinek is ajánlanánk ezt a munkakört? István szerint, azok az ideális jelöltek, akik a korábban is beszélt kompetenciákkal, mint az utasítások, szabályzatok, rendelkezések ismeretével, megfelelő kommunikációs, együttműködési és döntéshozási képességgel rendelkeznek. Fontos, hogy a potenciális kolléga nyitott legyen a tanulásra István szerint és ne okozzon gondot az önálló döntéshozatal. A végére talán a legfontosabb tulajdonságot hagyta, abból lesz jó vizsgáló főkalauz és vasutas is István szerint, akiknek a vasúti szolgálat hivatást jelent és nem csak egyszerűen munkahelyet.

zu