Dupla helytállás a Nagykanizsa–Győr járaton

Munkatársaink

2023.11.22 12:58
szerző: Volánbusz Kommunikáció

Gyönyörű, új, sárga Mercedes-Benz Intouro M – utas és autóbusz-vezető számára is öröm vele az utazás! Váratlan esetek azonban biztonságos, új járműveinken is adódhatnak. Így járt Tarsoly Ferenc sümegi autóbusz-vezető is, aki szó szerint véresen komoly helyzetbe került a Nagykanizsa–Győr járat végállomása előtt mintegy 25 kilométerrel, Gyarmaton.

A járművön a vezetőülés mögött található egy utastájékoztató monitor, az alatta elhelyezett, magasított ülésre figyelve azonban a leülni készülő, idősebb utas nem vette észre, hogy veszélyben a feje: alaposan beütötte a monitor szélébe. A koppanásra figyelt fel a járművel már indulófélben lévő Ferenc, aki döbbenten látta, hogy az utas fejéből szó szerint ömlik a vér. Azonnal megállt, előkapta az elsősegélyládát, megtisztította a sebet, majd nyomókötést alkalmazva segített a sérültön. Szerencsére sikerrel járt, a vérzés csillapodott, az utas pedig nem érezte rosszul magát, és ő maga javasolta: csak a győri állomáson hívjanak mentőt, ne tartsák fel a járatot Egy gyors lépcsőtakarítás, fertőtlenítés után indultak is tovább, de a megpróbáltatásoknak nem volt vége. Mire Győrbe értek, egy másik, szintén idős utas rosszul lett, a végállomáson már nem tudott felállni sem. Utastársa még menet közben mentőt hívott hozzá, de a forgalmista és az autóbusz-vezető gyors intézkedésének köszönhetően összehangoltan, egy mentővel látták el és szállították kórházba mindkét rászorulót. 

Tarsoly Ferenc 13 éve került a Volánbusz jogelődjéhez, a Somló Volánhoz. Hamar távolsági járatra, a Zalaegerszeg–Győr viszonylatra került, majd a fordák közelmúltbeli átszervezése óta Nagykanizsa és Győr között közlekedik. A csaknem másfél évtized volános munkaviszony alatt szerencsére sosem volt balesete – néhány éve megkapta a 250 ezer balesetmentesen megtett kilométerért járó elismerést, közeledik a félmilliós lépcső. A váratlan helyzetek megfelelő kezelésében óriási rutinra tett szert, így a mostani helyzet sem okozott számára kihívást. Mint mondja: rendkívüli esemény bőven adódik, de ezek leginkább az utasok viselkedéséből fakadnak. Meglepően sokan vannak, akik nem hajlandók elfogadni és betartani az utazási feltételeket, és az autóbusz-vezetőn vezetik le a frusztrációjukat. Pedig egyértelmű lenne, hogy például szennyezett ruhában nem szabad utazni, és a járat nem fog megállni ott, ahol nincs megállóhelye. Sokszor mégis nehéz megértetni ezeket az alapvetőnek tűnő szabályokat is. Az egyre több járművön megtalálható kamera szerencsére sokak számára visszatartó erőt jelent.

Ferenc nyugodt optimizmussal kezeli a váratlan helyzeteket, és valódi hivatásának érzi az autóbusz-vezetést. Az esetleges konfliktusok okozta stressz levezetésére remek megoldásai vannak: az erdőt járja, gombászik, van egy csónakja és stégje a Balatonon, ahol  horgászna is sokat, sőt vérbeli sofőrként motorozna is. Nyugalomra, csendre, és persze mindehhez elegendő időre lenne szüksége ahhoz, hogy kellőképp kikapcsolódhasson. Utóbbiból sajnos soha nincs elég, de a vezetés szeretete átsegíti a nehéz helyzeteken.