A legendás 424-es gőzössel ünnepelt Szolnok városa

Évforduló Jeles napok

2024.09.03 11:34
szerző: MÁV KIG

Több százan várták szeptember 31-én szombat délelőtt Szolnokon a városi ünnepségre befutó nosztalgiavonatot. A Pest-Szolnok vasútvonalat 177 évvel ezelőtt, 1847. szeptember 1-én adták át, ezen a napon gördült be az „István” nevű gőzmozdony által vontatott első személyvonat 700 meghívott utassal. Ebből adódóan Szolnok város napja is szeptember 1-ére esik, a helyiek ezt a jeles évfordulót hagyományosan együtt ünneplik a MÁV-val.

Sütő Róbert is az egyes vágány mellett várta a vonatot családjával szombaton. Mint mondta, minden évben eljön megnézni a gőzöst. „Nagyon várjuk! Felnőttek, gyerekek is. Nagyszerű látvány! Fel is szoktunk menni, mindig szétnézünk rajta. Fontos, hogy a fiataloknak meg tudjuk mutatni, hogy régen milyen vonatok közlekedtek. És fontos Szolnok város napja miatt is. A gyerekeknek is elmondtuk, hogy ez azért lényeges, mert ekkor indult el a vasúti közlekedés Szolnokon.” – közölte.

Ma is meghatározó a város és a vasút kapcsolata. Mint azt Szalay Ferenc polgármester ünnepi beszédében elmondta, az ország második vasútvonala a Pest-Szolnok szakasz. A polgármester kiemelte, Szolnokon ma is fontos a vasúti gépgyártás, rengeteg szolnoki család kapcsolódik a vasúthoz. Ezért szerinte helyes döntés volt 25 évvel ezelőtt a város napját a Pest-Szolnok szakasz átadásához kötni.

Pósalaki László a MÁV forgalmi igazgatója az ünnepségen emlékeztett: százhetvenhét éve, 16 kocsis szerelvényen, József nádorral, gróf Széchenyi Istvánnal, Kossuth Lajossal és Petőfi Sándorral az utasai között futott be a vonat Pestről Szolnokra. Az igazgató rámutatott, noha Szolnok 950 éves, de a vasúttal új korszak kezdődött, hiszen közvetlen kapcsolata létesült a fővárossal és Erdéllyel. Utalt a Járműjavítóban folyó munkára, és a Szolnokon készült Intercity-kocsikra is. Szerinte ezért Szolnokon ez az évforduló nem csak a vasutasoknak fontos. Hozzátette: A vasútnak nem csak múltja, jövője is kell, hogy legyen. Ehhez megújuló eszközpark és infrastruktúra is szükséges, hiszen ezek nélkül nem nyújtható megfelelő szintű szolgáltatás. Mint elmondta, e téren tervekből nincs hiány, minden más az ország teherbíró képességén múlik.

A köszöntők után megkoszorúzták a vasútállomás falán lévő emléktáblát, majd mindenki a peron szélén várta a nosztalgiavonat érkezését. Nem sokkal később megjelent a nosztalgiaszerelvényt továbbító 424-es füstje a levegőben, percek múlva pedig a gőzös fújtatva, füstölve, forrón és olajosan, a maga korhű pompájában állt meg a szolnoki vasútállomáson.

Rengetegen fotózták a MÁV 424-247 pályaszámú gőzösét. Ez a sorozat éppen száz eszendős, hiszen az első 424-est 1924-ben helyezte forgalomba a MÁV. Az ünneplők telefonjaikat, fényképezőiket előkapva megrohamozták a meglett korú, de még nagyon jó állapotban levő gőzöst. Miután elkészültek a fotók és videók, a mozdony nagyot füttyentett, és jókora füstöt okádva elindult. A szerelvény pedig egy órával később befutott a Reptár, az egykori szolnoki indóház épületébe, a vonatok valamikori első szolnoki állomására.